Jennifer DeFelice
statutární zástupce, kurátorka, zakládající členka spolku
Ve Vašulka Kitchen Brno budeme mít otevřeno i během letních dnů! Otevírací dobu jsme upravili, ale i tak si můžete přijít prohlédnout archiv, posedět na ochozu Domu pánů z Kunštátu nebo si číst a objevovat nové publikace v naší knihovně!
Červenec
ÚTERÝ - ČTVRTEK
10–18
Srpen
ÚTERÝ + ČTVRTEK
10–18
VÝZVA K ÚČASTI:
SYMPOZIUM VAŠULKOVI RELOADED
Vašulka Kitchen Brno — Centrum umění nových médií 22. - 23. 10. 2024
Výzva je otevřená do 31. 7. 2024
Light Revisited / Znovunavštívené světlo – Pole šumu
Instalace Light Revisited ze stálé expozice děl Steiny a Woodyho Vašulky bude představena v nových výstavních prostorách Vašulka Kitchen Brno v Domě pánů z Kunštátu.
Srdečně vás zveme na vernisáž výstavy NENARATIVNÍ POLSKÝ VIDEOART: Čtyři umělecké generace z Gdaňsku a Baltských regionů, která se uskuteční v úterý 10. září 2024 v 18:00 ve Vašulka Kitchen Brno. Vernisáž výstavy se bude konat společně se zahájením nových výstav Domu umění v Domě pánů z Kunštátu.
Květnové počasí nám konečně umožní vyzkoušet si koncertování venku, tedy na nádvoří Domu pánů z Kunštátu, kde si budeme moci poslechnout specifika prostoru, lámání zvukových vln, ozvěny a přeslechy bujarých brněnských večírků. K této příležitosti za námi přijedou dvě dua, jedno francouzské a jedno české, věnující se propojení akustických nástrojů s elektronikou převážně v kontextu volné improvizace, které se ke konci koncertního programu spojí do jedné velké elektro-akustické chiméry.
Vašulka Kitchen Brno se připojuje ke změnám v Domě pánů z Kunštátu, a proto prodlužujeme otevírací dobu uprostřed týdne! Od začátku května k nám můžete přijít ve STŘEDY od 10:00 do 20:00 hodin.
Konference je prostorem pro prezentaci výzkumných záměrů doktorandů a doktorandek programu Digitální kultura a kreativní průmysly a pro diskusi o nich. Podle ročníku studia jsou prezentovány buď výzkumné cíle s ohledem na současný stav poznání v dané oblasti (1. ročník) nebo design výzkumného projektu se zaměřením na metodologie (2. ročník).
Sigrún Hardarðottír se dlouhodobě zabývá tématem Gaia a souvislostí mezi lidským jednáním a přírodními silami. Pro výstavní projekt Permutace autorka připravila multimediální instalaci propojující islandskou přírodu s terénním výzkumem města Brna spolu s okolními lesy (Obora Holedná v Jundrově nebo Soběšický les), který realizovala na podzim roku 2023.
Site-specific instalace bude v prostorách Vašulka Kitchen Brno novou interpretací díla Špely Petrič, která se ve své intermediální tvorbě věnuje výzkumu vztahů mezi rostlinami nebo jinými živými organismy a technologiemi. Instalace PL'AI bude zahájena v 17:00 hod poté proběhne prezentace autorky, ve které představí svůj výzkum a projekt PLANT-MACHINE.
Rock is Ridiculous: The Queer Underground in 1970s Music Culture
Srdečně zveme na prezentaci Gavina Butta, která odhaluje undergroundový původ popových osobností a nabízí pohled na roli LGBTQ+ kreativity při přetváření mainstreamové kultury.
statutární zástupce, kurátorka, zakládající členka spolku
statutární zástupce, koordinátorka projektu Vašulka Kitchen Brno Archiv
statutární zástupce, kurátorka
kurátorka, editorka
kurátor hudebních programů, projekt Hranice experimentu
čestný předseda spolku
členka
Jennifer DeFelice se narodila se v New Yorku, kde získala titul bakalář umění na SUNY Empire State College. V roce 1993 přesídlila do Brna, kde v roce 2004 absolvovala katedru Foto-Performance na Fakultě výtvarných umění VUT v ateliéru Tomáše Rullera. Na FaVU nyní působí jako odborná asistentka. Je aktivní jako performerka, novomediální umělkyně, kurátorka, hudebnice. Hrála ve skupině “Sledě, živé sledě”, působila v komunikačním projektu Cafe9.org. Vystavovala a vystupovala ve Francii, Německu, Rakousku, Italii, USA, pracovala v media-archivu FaVU a spoluorganizovala výstavy Hi-tech/umění v Brně.
Marika Svobodová je historička umění a kurátorka Domu umění města Brna a Vašulka Kitchen Brno. Působila na Semináři dějin umění Masarykovy univerzity v Brně.
Barbora Šedivá je nezávislá kurátorka a manažerka, statutární zástupce spolku 4AM/Fórum pro architekturu média, ředitelka kulturního prostoru PRAHA a platformy Multiplace a spoluzakladatelka archivu Monoskop.org. Na katedře Teorie interaktivních médií na MUNI v Brně vedla seminář zaměřený na aktivní zkoumání archivů, aktuálních tendencí v oblasti mediálního umění a jejich historických souvislostí. Ve Vašulka Kitchen vede výzkum zaměřený na odborné zpracování archivu Vašulkových.
Tomáš Ruller je činný zejména v oblasti akčního umění a nových médií, organizátor řady kulturních událostí a vysokoškolský pedagog. Umělecké akce prezentoval od první poloviny sedmdesátých let a od počátku osmdesátých let se systematicky zabýval performancí, novými technologiemi a videoartem. Tyto umělecké disciplíny propojuje a konfrontuje s klasickými žánry – se sochou a s objektem, instalací, malbou a fotografií. Jeho tvorba je spojena s osobnostmi performace jako jsou Chris Burden, Marina Abramović, Stelarc či Orlan, i se zástupci elektronického umění, jako jsou například Steina a Woody Vašulkovi nebo Van Gogh TV. Od roku 1994 Ruller vedl ústav Video–Multimedia–Performance na Fakultě výtvarných umění – VUT v Brně, v letech 1998–2000 tam působil jako děkan. Žije a pracuje v Brně a v Praze.
Lenka Dolanová je historička umění a kurátorka. Působila v Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě a ve Východočeské galerii v Pardubicích. Její dizertační práce vyšla knižně pod názvem Dialog s démony nástrojů: Steina a Woody Vasulkovi (2011, NAMU a JSFA), anglicky poté jako A Dialogue with the Demons of the Tools: Steina and Woody Vašulka (2021, Vašulka Kitchen Brno). Je kurátorkou Domu umění města Brna a Městského muzea Chotěboř. Zabývá se především vztahem umění, médií a ekologie.
Ondřej Merta je hudebník a zakladatel brněnské hudební iniciativy Bastl Instruments, kde v duchu udržitelnosti vyrábí a vynalézá syntezátory pro elektronickou hudbu.
Terezie Petišková je ředitelka Domu umění města Brna. Přednášela na Katedře dějin a teorie umění na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, kde se zabývala výkladem dějin vizuální tvorby druhé poloviny 20. století zahrnující umění akce, dějiny fotografie, nová média a současný design. Pracovala také jako asistentka na detašované katedře designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze ve Zlíně, poté vedla Galerii mladých a Galerii U Dobrého pastýře v Brněnském kulturním centru. Od roku 1997 se podílela na přípravě V. a VI. dílu edice Dějiny českého výtvarného umění na Ústavu dějin umění Akademie věd v Praze. Z tohoto uměleckohistorického výzkumu čerpala například výstava Československý socialistický realismus 1948–1958 (Galerie Rudolfinum, 2002) nebo Pole tvůrčí a válečná. Výtvarné umění ze sbírek VHÚ Praha (Moravská galerie v Brně, 2008).
Jana Horáková vyučuje na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity a je garantkou uměnovědného studijního programu Teorie interaktivních médií. Zaměřuje se na potenciál nových médií v rámci historiografického výzkumu umění nových médií. Je iniciátorkou virtuální rekonstrukce výstavy počítačové grafiky z r. 1968 Computer Graphic Re-visited a projektu zaměřeného na využití umělých neuronových sítí a interaktivního rozhraní při analýze a zprostředkování tvorby Vašulkových Media Art Live Archive.
Matěj Kotouček (od 2020) je hudebník, promotér, člen brněnského kolektivu AVA a zakladatel audiovizuálního projektu Sky To Speak. V Bastl Instruments se věnuje aktivitám zaměřeným na komunitu a hudebnímu vydavatelství Nona Records. Je aktivní v elektroakustickém duu Thistle, které se podílí na workshopech Vlnobytí, propojujících pohybová cvičení, tanec a improvizovanou hudbu. Kromě vlastní tvorby složil hudbu do několika divadelních her (Divadlo Feste) a videoher.
Viktor Pantůček (2016 - 2020 řádný člen, od 2020 člen) je hudební vědec a dramaturg, žije a pracuje v Brně. Obor hudební věda na brněnské Masarykově univerzitě absolvoval v roce 2003 a jako pedagog v Ústavu hudební vědy od té doby působí. Je dramaturgem festivalu Expozice nové hudby a od roku 2015 dramaturgem souboru soudobé hudby Brno Contemporary Orchestra.
Nikol Štrobachová (od 2018 řádná členka, od 2020 členka) je lektorka, aktivistka a hudebnice spolupracující se spolkem Synth Library Prague. Spoluzaložila kolektiv hudebnic Pink Noise, uvádí tutoriály Patchení s Nikol, pořádá vzdělávací workshopy a experimentuje s propojováním živých rostlin a syntezátorů. Vystupuje pod uměleckým jménem Kukla.
Miloš Vojtěchovský je historik a teoretik umění a pedagog. S Vašulkovými se seznamil v 80 letech v Amsterodamu. V roce 1996 připravil ve spolupráci s Tomášem Rullerem samostatnou výstavu Steiny v Národní Galerii Praha. Mimo jiné spolupracoval na projektech Imaginary Museum Projects v Amsterdamu pro ZKM v Karlsruhe, vyučoval dějiny nových médií na katedře teorií a dějin umění na FaVU VUT v Brně a později pracoval v Centru audiovizuálních studií FAMU. Byl kurátorem Sbírky moderního a současného umění NG v Praze, Sorosova centra současného umění, Galerie Školská 28, rádia Lemurie TAZ, iniciátor projektu Nadace Hermit a Centra pro metamedia Plasy, psychogeografie města sonicity.cz, symposií a festivalů vs. Interpretation, iniciátor projektu Na pomezí samoty a Středoevropské sítě pro akustické ekologie CENSE. Je v důchodu, žije a pracuje v Praze.
Steina Vašulka (od 2016)
Wody Vašulka (2016 - 2019)
Kristín Scheving (od 2018)
Christine Hill (od 2018)
Dušan Barok
konzultant zpracování digitálního archivu, projekt Vašulka Kitchen Brno Archiv
Karel Bařina
grafický designér
Radek Čák
instalace výstav
Lucia Kolesarová
grafická designérka
Lloyd Dunn
webmaster, programování databáze projektu Vašulka Kitchen Brno Archiv
Kateřina Drajsajtlová
archivářka, projekt Vašulka Kitchen Brno Archiv
Romana Horáková
edukace
Daniel Karmazin
produkce, provoz
Tomáš Plachký
instalace výstav
Barbora Trnková
dokumentace
Viktória Pardovičová
produkce, public relations
Tatiana Dižová
administrace, grantová agenda
Gajane Achverdjanová
edukátorka
Martina Stránská
edukátorka
Monika Szücsová
projektová manažerka, výzkum
Kryštof Pátra
produkce, instalace, technika
Ivan Palacký
architekt
Tomáš Doležal
architekt
Silvie Hrdličková
administrace
Matěj Kotouček
Noise Kitchen
Nikol Štrobachová
Noise Kitchen
Gabriela Štvrtňová
produkce, public relations
Helena Todorová
produkce, public relations
Lenka Trantírková
edukace
Petra Hyblerová
produkce, public relations
Markéta Mazalová
produkce, public relations
Nina Zelená
produkce
Vašulka Kitchen Brno je místem pro studium a výzkum. Umožňuje veřejnosti přístup do otevřeného digitálního archivu, studovny a mediatéky Vašulkových a zajištuje doprovodné programy. Ve spolupráci s Vasulka Chambre při Islandské národní galerii pečuje o archiv a umělecká díla ve sbírce. Stará se o akvizici a katalogizaci materiálů týkajících se tvorby a života Vašulkových. Pokračuje v mapování a reflexi jejich tvorby v širokém kulturním a mezinárodním kontextu, věnuje se výzkumu a zpracování děl dalších umělců z oblasti umění nových/elektronických médií. Poskytuje zázemí pro české i zahraniční výzkumníky, studenty, pedagogy a kurátory a iniciuje výzkumné projekty a konference.
Vybudování centra věnovaného odkazu Woodyho a Steiny Vašulkových inicioval občanský spolek Centrum umění nových médií – Vašulka Kitchen Brno, z. s., který založili Tomáš Ruller, Jennifer Helia DeFelice a Viktor Pantůček v roce 2016. Vznikl s cílem vybudovat v Brně centrum a archiv umění nových médií, věnované dílu Bohuslava Woodyho a Steiny Vašulkových. Inspirovali se původní „Kuchyní”, kterou Steina s Woodym spoluzaložili v newyorském Mercer Arts Center v roce 1971. Přípravné setkání spolku proběhlo již v roce 2014 při slavnostním zahájení činnosti Vasulka Chamber na Islandu.
Následně proběhl umělecko-výzkumný most Art-Research Bridge, na němž spolupracovali studenti a pedagogové Školy humanitních studií na Islandské univerzitě a FaVU VUT v Brně. Vznikla díla, inspirovaná tvorbou manželů Vašulkových a konala se mezinárodní konferenci o vlivu a využití intuice v epoše digitalizace. Další veřejnou akcí byla spolupráce na výstavě Bohuslav Woody Vašulka: Mystery of Memory, pořádané v Muzeu města Brna na hradě Špilberk v roce 2016. Došlo k rekonstrukci instalace Friendly Fire - Table III ze série Bratrství/The Brotherhood. K výstavě vznikl soubor nových tisků ze sérií Luciferova zakázka a Triády a nová verze díla Light Revisited - Noisefields. Tato díla tvoří základ sbírky Vašulka Kitchen v Brně.
Činnost Centra umění nových médií – Vašulka Kitchen Brno (VKB) byla slavnostně zahájena v říjnu 2018 jsme za účasti manželů Vašulkových v Domě umění města Brna. Jeho hlavním posláním je uchovávat a zprostředkovávat tvorbu manželů Vašulkových a rozvíjet jejich odkaz.
Od přelomu 80. a 90. let minulého století se uměním videa, elektronických médií, později digitálním uměním v České republice zabývalo několik (neziskových) uměleckých iniciativ. Dnes je VKB jedním z mála specializovaných (neakademických) projektů v této oblasti. Stává se součástí mezinárodní sítě institucí, zaměřených na podporu, archivaci, výzkum, nebo distribuci umění, založeného na pohyblivém obrazu, zvuku, elektronických sítích, kódování a performativitě jako umělecké praxi.
Příruční knihovna VKB je zaměřená na vývoj od počátku videoartu v sedmdesátých letech po současnou reflexi digitálního umění a performativitu elektronických médií. Většina titulů byla získána darem od členů spolku Vašulka Kitchen Brno a jeho podporovatelů. Souběžně s výzkumem a zpracováním digitálního uměleckého a dokumentačního archivu doplňujeme naši studovnu o nové publikace, abychom vytvořili specializované zázemí pro výzkum a studium umění nových médií. Příruční knihovna VKB nyní obsahuje přes čtyři sta publikací.
Přístupná je k prezenčnímu studiu v otevírací době centra (út – ne, respektive út – pá, 10 – 18 hodin).
Díky finanční podpory Státního fondu kultury České republiky jsme v letech 2020 a 2021 knihovnu rozšířili o desítky důležitých publikací mapující vývoj od počátků videoartu v sedmdesátých letech po současnou reflexi digitálního umění a performativitu elektronických médií.
V budoucnu plánujeme na webových stránkách Vašulka Kitchen Brno vytvořit databázi, která umožní orientaci v knihovně online.
Vašulka Kitchen Brno
Centrum umění nových médií
Dům pánů z Kunštátu
Dominikánská 348
602 00 Brno-město
Otevírací doba
úterý – neděle
10:00 – 18:00 hod.
(v době otevření výstav) jinak úterý – pátek
10:00 – 18:00 hod.
vstup volný
Pro návštěvu mimo otvírací dobu nás prosím kontaktujte:
Viktória Pardovičová Produkce, public relations
viktoria@vasulkakitchen.org
+421 944 063 106
Jennifer DeFelice
Statutární zástupce, kurátorka
jennifer@vasulkakitchen.org
Marika Svobodová
Statutární zástupce, kurátorka
marika@vasulkakitchen.org
Barbora Šedivá
Statutární zástupce, výzkum, archiv
sedivababuta@gmail.com
Tatiana Dižová
Administrace, grantová agenda
tatiana@vasulkakitchen.org
Gajane Achverdjanová
Edukační programy
gajane@vasulkakitchen.org
Kryštof Pátra
Technické zabezpečení
krystof@vasulkakitchen.org
email: vasulkakitchen@gmail.com
facebook
instagram
FAKTURAČNÍ ÚDAJE
Centrum umění nových médií
VASULKA KITCHEN BRNO, z. s.,
Malinovského nám. 2,
602 00 Brno
Bankovní spojení:
Fio Banka, a. s.,
Číslo účtu: 2701689233/2010
IČ: 05230209
DIČ: CZ05230209
IBAN: CZ14 2010 0000 0027 0168 9233
SWIFT/BIC: FIOBCZPPXXX
Centrum elektronického a digitálního umění Vasulka Chamber v Reykjavíku
Dům umění města Brna
Fakulta výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně
Teorie interaktivních médií při Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity.
Bastl Instruments
bastl-instruments.com
Berg Contemporary
bergcontemporary.is
Filharmonie Brno
filharmonie-brno.cz
Magistrát města Brna
brno.cz
Multiplace
multiplace.org
Ministerstvo kultury a Státní fond kultury ČR
mkcr.cz
Nadace Agosto Foundation
agosto-foundation.org
National Gallery of Island
listasafn.is
Technologická agentura ČR
tacr.cz
Teorie interaktivních médií MU
music.phil.muni.cz
Vysoké učení technické v Brně
ffa.vutbr.cz