Chystáme v roce 2024:
Sympozium Otevřené autorství. Doprovodný program k výstavě Otevřený archiv jako testovací laboratoř pro živé umělce a publikum. Koncepce a dramaturgie: Barbora Šedivá (VKB), Dušan Barok, Miloš Vojtěchovský, Lenka Dolanová
Ve Vašulka Kitchen Brno budeme mít otevřeno i během letních dnů! Otevírací dobu jsme upravili, ale i tak si můžete přijít prohlédnout archiv, posedět na ochozu Domu pánů z Kunštátu nebo si číst a objevovat nové publikace v naší knihovně!
Červenec
ÚTERÝ - ČTVRTEK
10–18
Srpen
ÚTERÝ + ČTVRTEK
10–18
VÝZVA K ÚČASTI:
SYMPOZIUM VAŠULKOVI RELOADED
Vašulka Kitchen Brno — Centrum umění nových médií 22. - 23. 10. 2024
Výzva je otevřená do 31. 7. 2024
Light Revisited / Znovunavštívené světlo – Pole šumu
Instalace Light Revisited ze stálé expozice děl Steiny a Woodyho Vašulky bude představena v nových výstavních prostorách Vašulka Kitchen Brno v Domě pánů z Kunštátu.
Srdečně vás zveme na vernisáž výstavy NENARATIVNÍ POLSKÝ VIDEOART: Čtyři umělecké generace z Gdaňsku a Baltských regionů, která se uskuteční v úterý 10. září 2024 v 18:00 ve Vašulka Kitchen Brno. Vernisáž výstavy se bude konat společně se zahájením nových výstav Domu umění v Domě pánů z Kunštátu.
Květnové počasí nám konečně umožní vyzkoušet si koncertování venku, tedy na nádvoří Domu pánů z Kunštátu, kde si budeme moci poslechnout specifika prostoru, lámání zvukových vln, ozvěny a přeslechy bujarých brněnských večírků. K této příležitosti za námi přijedou dvě dua, jedno francouzské a jedno české, věnující se propojení akustických nástrojů s elektronikou převážně v kontextu volné improvizace, které se ke konci koncertního programu spojí do jedné velké elektro-akustické chiméry.
Vašulka Kitchen Brno se připojuje ke změnám v Domě pánů z Kunštátu, a proto prodlužujeme otevírací dobu uprostřed týdne! Od začátku května k nám můžete přijít ve STŘEDY od 10:00 do 20:00 hodin.
Konference je prostorem pro prezentaci výzkumných záměrů doktorandů a doktorandek programu Digitální kultura a kreativní průmysly a pro diskusi o nich. Podle ročníku studia jsou prezentovány buď výzkumné cíle s ohledem na současný stav poznání v dané oblasti (1. ročník) nebo design výzkumného projektu se zaměřením na metodologie (2. ročník).
Sigrún Hardarðottír se dlouhodobě zabývá tématem Gaia a souvislostí mezi lidským jednáním a přírodními silami. Pro výstavní projekt Permutace autorka připravila multimediální instalaci propojující islandskou přírodu s terénním výzkumem města Brna spolu s okolními lesy (Obora Holedná v Jundrově nebo Soběšický les), který realizovala na podzim roku 2023.
Site-specific instalace bude v prostorách Vašulka Kitchen Brno novou interpretací díla Špely Petrič, která se ve své intermediální tvorbě věnuje výzkumu vztahů mezi rostlinami nebo jinými živými organismy a technologiemi. Instalace PL'AI bude zahájena v 17:00 hod poté proběhne prezentace autorky, ve které představí svůj výzkum a projekt PLANT-MACHINE.
Rock is Ridiculous: The Queer Underground in 1970s Music Culture
Srdečně zveme na prezentaci Gavina Butta, která odhaluje undergroundový původ popových osobností a nabízí pohled na roli LGBTQ+ kreativity při přetváření mainstreamové kultury.
Chystáme v roce 2024:
Sympozium Otevřené autorství. Doprovodný program k výstavě Otevřený archiv jako testovací laboratoř pro živé umělce a publikum. Koncepce a dramaturgie: Barbora Šedivá (VKB), Dušan Barok, Miloš Vojtěchovský, Lenka Dolanová
Vasulka Live Archive: Inteligentní rozhraní pro interaktivní zprostředkování kulturního dědictví
Projekt Media Art Live Archive: Inteligentní rozhraní pro interaktivní zprostředkování kulturního dědictví reaguje na dynamické změny v oblasti archivní a muzejní praxe v důsledku celosvětového trendu digitalizace kulturního dědictví, především na pokračující digitalizaci archivů uměleckých děl a jejich on-line zpřístupnění. Neomezuje se však jen na uspořádání obsahu archivu s pomocí tradičních knihovnických nástrojů, ale zkoumá především potenciál digitálních technologií pro inovativní způsoby práce s archiváliemi a interaktivní zprostředkování kulturního dědictví veřejnosti. Konkrétně se jedná o využití umělé inteligence v podobě strojového či hlubokého učení umělých neuronových sítí při analýze audiovizuálních děl Steiny a Woodyho Vašulkových a vývoj rozhraní pro interaktivní zprostředkování obsahu archivu jejich tvorby v online a offline prostředí.
V rámci projektu byl tímto způsobem zpracován archiv Vasulkových, který je v majetku Vašulka Kitchen Brno v Domě umění města Brna, které jsou do projektu zapojeny jako aplikační garanti a příjemci vzniklých výstupů.
Hlavními výstupy projektu jsou z hlediska technologických inovací tři softwary: Dva speciálně vyvinuté softwarové nástroje pro automatické rozpoznání vizuálních a zvukových objektů v díle Vašulkových a speciálními funkcemi vybavené interaktivní webové rozhraní, které se plně uplatňuje zejména v sekci Strojové učení / Machine Learning tohoto webu.
Další výstupy projektu se týkají experimentování s možnostmi zpřístupnění obsahu archivu Vašulkových prostřednictvím různých rozhraní, jež reflektují výstupy získané využitím inteligentních nástrojů. Jedná se o výstavní triptych Vasulka Live Archive / Interfaces, který zahrnuje online přístupnou webovou stránku Strojové vidění / Machine Vision zprostředkující pohled na práci umělých neuronových sítí při ikonografické analýze videí Vašulkových, velkoformátový videomapping, který přenesl obsah archivu do veřejného prostoru a dodal mu performativní aspekt, a plně imerzní virtuální realita poskytující individuální zkušenost vnoření se do obsahu archivu přímo v galerii.
Jedná se o interaktivní instalaci umístěnou na hlavní straně webu Vasulka Live Archive, která je přístupná online každým uživatelem internetu. Toto rozhraní plní esteticko-edukativní funkci. Je speciálně vyvinuté s cílem zdůraznit specifickou poetiku tvorby Vašulkových, kterou vystihuje název Machine Vision (Strojové vidění), jež se manifestuje v tvorbě Vašulkových motivem zrcadlové koule poskytující 360stupňový obraz svého okolí nebo rychlým pohybem kamery rotující kolem své osy rozmazané obrazy okolního prostředí, případně aparátů (např. Allvision, Machine Visioin), kombinujících rotující kameru a zrcadlové povrchy koule, ve snaze zachytit ‘objektivní’ recepci stroje. Do tvaru koule jsou namapovány snímky videí Vašulkových, přičemž každý z nich je možné zároveň sledovat jakoby skrze receptivní aparát neuronové sítě, v několika vrstvách rozkladu až k výstupu v podobě identifikace objektů ve snímku. Inspirací pro vytvoření této vizualizace byly projekty zaměřené na vývoj inovativních rozhraní pro prezentaci výstupů práce umělé inteligence s cílem seznámit laickou veřejnost s jejími funkcionalitami, a tím přispět k všeobecné gramotnosti v oboru umělé inteligence, zejména umělých neuronových sítí.